Het mooiste deel van de treinreis: Ulaanbaatar naar Beijing

Om 8 uur ’s ochtends vertrekken we vanuit het frisse Ulaanbaatar. We delen de coupé met een rustig, Fins koppel. Nadat we even met ze gekletst hebben maken we onze bedden op. Ik lees wat, maar val al snel in een diepe slaap. De eerste stop in Choir mis ik dan ook; vrij snel daarna word ik wakker.

Ten zuiden van Choir ligt de Gobi Desert, die ik zeker had willen bezoeken als we meer tijd in Mongolië hadden gehad. Het uitzicht bestaat een groot deel van de tijd uit zandvlaktes met her en der wat plukken gras. Zo af en toe zie ik in de verte geiten en schapen en heel soms doemt er ineens vanuit het niks een auto op. Rond 7 uur ’s avonds komen we aan bij de grens met China. Aan beide kanten van de grens worden onze paspoorten gecontroleerd en rond 10 uur mogen we de trein uit en zetten we voet op Chinese bodem. In de Lonely Planet hadden we gelezen dat Erlian een bruisende en levendige stad is, 24 uur per dag, maar daar is nu helaas niet veel van te merken.

transmongolian_express_china

Prachtige route naar Beijing

Op het station zit een grote supermarkt en met onze nieuwe Finse vrienden dineren we met oreo’s, zachte broodjes, Chinees bier en popcorn. Ik pap aan met de eigenaar van de winkel en mag de batterij van mijn camera bij hem opladen; het stopcontact in deze trein werkte namelijk helaas niet. Rond half 1 nemen we weer plaats in onze coupé en maken we ons op voor de laatste nacht in een trein. Ik slaap wonderbaarlijk goed en we krijgen een prima Chinees ontbijt voorgeschoteld; rijst met tofu en gewokte groenten. De laatste paar uur in de trein breng ik door op de gang. Ik heb een raampje gevonden dat openstaat en mijn camera maakt overuren. De uitzichten zijn werkelijk prachtig; het mooist van de gehele route wat mij betreft (lees ook: In 33 uur van Rusland naar Mongolië en In 72 uur van Moskou naar Irkutsk).

Ik zie groene bergen, grote meren, kleine dorpjes en stationnetjes. De trein rijdt door de bergen en we passeren in totaal 60 tunnels. Op iedere tunnel staat het cijfer en we tellen langzaam af richting Beijing. Vijf minuten eerder dan gepland arriveren we op het treinstation in Beijing. Met een soort overwinningsgevoel stappen we de trein uit. In totaal hebben we bijna 7500 kilometer afgelegd, verdeeld over 3 stukken, in 7 nachten en 5 dagen. Het was een fantastische ervaring en een prachtige treinreis, vol bijzondere ontmoetingen en avonturen. Ik ga hier zeker nog vaak met een grote glimlach aan terugdenken.

Lees meer: Wij boekten alle treintrajecten zelf. Dat is veel goedkoper dan dat je het laat regelen door een reisbureau. In dit artikel leg ik uit wat deze reis ons gekost heeft en hoe je dit zelf kunt boeken.

More from Eva

Hotspot: 25hours Hotel Bikini Berlin

In het fantastische 25hours Hotel Bikini Berlin voelt iedere designliefhebber zich als...
Read More

1 Comment

• Wat een schitterende beelden en wat een ongelooflijke afstand per trein! Ik ga later even de tijd nemen nog wat meer te lezen.. Since China volgend jaar bij ons op de planning staat ;)