Ik kan me mijn nieuwsgierigheid nog herinneren toen ik vroeger bij het Kruidvat stond om mijn vakantiefoto’s op te halen. In het analoge tijdperk schoot ik één of twee rolletjes vol, waarna ik deze naar een winkel bracht om ze te laten ontwikkelen. Eenmaal ontwikkeld kocht ik een blanco fotoboek en onhandige fotoplakkertjes, om de foto’s een voor een in het boek te plakken. Hoe anders is het tegenwoordig. Op mijn harde schijf staan honderden foto’s van reizen die ik maakte, maar een avondje foto’s kijken op mijn laptop om herinneringen op te halen doe ik eigenlijk nooit. Daarom besloot ik een fotoboek te maken bij Artifact Uprising,  een bedrijf waar ik eerder losse fotokaarten bestelde en waar ik toen erg tevreden over was. Een paar dagen geleden viel mijn boek op de mat. In dit artikel lees je wat ik van het Hardcover Photo Book van AU vind.

hardcover+photo+book+artifact+uprising_001

Artifact+uprising+hardcover+photo+book_004

Afwerking

Een Hardcover Photo Book wordt geleverd met een linnen omslag waarbij je kunt kiezen uit 8 verschillende kleuren. Het boek is prachtig gebonden en ziet er professioneel uit. Een nadeel kan zijn dat het boek niet volledig plat kan liggen. AU verkoopt echter ook lay-flat fotoboeken, dus mocht je daarnaar op zoek zijn, dan kun je ook bij hen terecht.

Design

Mijn keuze voor Artifact Uprising wordt voor een groot deel bepaald door het design van hun boeken. De boeken zien er stuk voor stuk prachtig uit. Geen drukke sjablonen of gekke dingen, maar minimale pagina lay-outs waarbij je foto’s echt centraal staan. Omdat de meeste van mijn foto’s landscape (liggend georiënteerd) zijn, koos ik ook voor een boek met dezelfde vorm. Hierdoor kon ik er voor kiezen foto’s pagina vullend te maken. In een boek dat staand georiënteerd is, hebben liggende foto’s veel witruimte op een pagina.

Software

Je kunt gemakkelijk je foto’s uploaden vanaf je computer. Het is wel handig om alle foto’s in één map te zetten op je computer, zodat je alle foto’s in één keer kunt uploaden. Tussendoor kun je je project opslaan. Vervolgens is het wel onhandig dat de foto’s die je eerder geüpload hebt, verdwenen zijn uit de bibliotheek. Althans, ik kon ze niet meer vinden… De foto’s staan wel nog op de pagina’s die je al gemaakt hebt, maar om verder te gaan dien je je foto’s opnieuw te uploaden. Ook nadelig is het feit dat je vooraf moet kiezen hoeveel pagina’s je boek moet bevatten. Je hebt de keuze uit 50, 100 en 150 pagina’s. Je kunt wel extra pagina’s toevoegen, maar dit is beperkt tot een maximum. Kies je voor een boek met 100 pagina’s en wil je er uiteindelijk 150? Dan moet je helemaal opnieuw beginnen. Verder werkt de software erg makkelijk. Je sleept foto’s gemakkelijk naar de juiste pagina en je krijgt een goed beeld van hoe je boek er uiteindelijk uit gaat zien.

Artifact+uprising+hardcover+photo+book_005

Prijs

Als het je niet zoveel uitmaakt hoe het boek eruit ziet, kan ik me voorstellen dat je de boeken van AU flink geprijsd vindt. Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding goed. Het boek is perfect gebonden, de pagina’s zijn mooi stevig, het design is minimalistisch en er staan geen storende barcodes of logo’s op de achterkant. Je kunt kiezen uit drie mogelijkheden:

• 50 pagina’s – € 59 – minimaal 40 en maximaal 100 pagina’s – per pagina extra € 1
  • 100 pagina’s – € 89 – minimaal 50 en maximaal 140 pagina’s – per pagina extra € 1
  • 150 pagina’s – € 119 – minimaal 100 en maximaal 200 pagina’s – per pagina extra € 1

Print- en papierkwaliteit

De producten van AU zijn geprint op papier met het FSC-keurmerk, waarmee AU bijdraagt aan de bescherming van bossen wereldwijd. Het papier gebruikt in het Hardcover Photo Book is Mohawk 100% PC White en heeft een lichte textuur. Zelf zegt Artifact Uprising er het volgende over:

“Because this paper is made of 100% post consumer fiber, there will be small fibers that can show up in the paper. While barely visible – we see these tiny fibers as beauty marks of a better choice for the environment.”

Door het gebruikte papier en de manier van printen worden foto’s iets minder scherp afgedrukt dan op glossy fotopapier. Omdat ik zelf niet van traditioneel, glanzend, fotopapier hou neem ik dit voor lief.

Goede klantenservice

Iets wat ik zeker moet noemen is de goede klantenservice. Ik bestelde in eerste instantie een Hardcover Photo Book met foto’s van onze reis door Ierland en was ietwat teleurgesteld toen ik het boek binnenkreeg. Ik had verwacht dat de foto’s scherper zouden zijn en nam daarom contact op met AU. De medewerkster vroeg me een aantal foto’s van het boek te maken en deze samen met enkele bestanden die ik gebruikt had door te sturen. Ik ontving ontzettend snel een reactie en de medewerker gaf het volgende aan:

“Based on what you’ve described, I think you are correct in that while your images are of high quality, they will most likely never print to your satisfaction, as the paper type we use is a matte, textured paper. Along with our printing style (press printing), the ink seeps into the paper more than it would with ink jet printing, and thus creates a saturated/darker and less sharp image than what most people are used to. This produces photo books of a specific style, which we realize is not going to work well for everyone. Some photo printing companies that use glossy paper will allow for sharper printing, and some people may like that style more. Due to the nature of our customized products, we do not offer returns, however, what I can do to compensate for this is to add site credit into your account, in the amount that you spent previously so you can try out a different product if you’d like – perhaps some of our prints/calendars would work better for you or as a gift.”

De foto’s pakken dus iets minder scherp uit door het gebruikte papier en door de manier van printen. De geboden oplossing van AU vind ik echt heel goed. Ik besloot ze nog een kans te geven en een tweede fotoboek te bestellen van onze reis naar New York en Boston. Dit tweede boek heeft me blij verrast. Op de een of andere manier pakt alles met de foto’s van New York stukken beter uit. Misschien dat street photography beter past bij het matte papier met textuur? En dat de kleuren van het Ierse landschap niet zo mooi uitkwamen op het matte papier? Who knows.. Anyway, ik ben super tevreden over dit fotoboek en ik ben blij dat ik AU een tweede kans gegeven heb.

Artifact+uprising+hardcover+photo+book_006

Artifact+uprising+hardcover+photo+book_007

Verzamel jij je foto’s ook in een album of boek na een vakantie? En waar laat jij je boeken meestal maken?