Route: 3 weken per camper door het Zuidwesten van Amerika

Plan je een reis door het Zuidwesten van de Verenigde Staten? Laat je dan inspireren door onze route. In dit artikel deel ik onze route van 3 weken door het Zuidwesten van Amerika.

Eén ding stond vast, en dat was het begin- en eindpunt van onze reis: Los Angeles. Hier starten we onze roadtrip die drie weken zal duren. De rest van de weken liggen open. We hebben wel een globale route in ons hoofd, maar de uiteindelijke route zal er anders uit gaan zien. Zo slaan we San Francisco en Moab bijvoorbeeld over; San Francisco is met een camper niet erg praktisch en rijden naar Moab (Arches NP en Canyonlands NP) kost ons te veel tijd.

Los Angeles – 1 nacht

Door een flinke herfststorm in Nederland en de vertraging als gevolg daarvan komen we 6 uur later dan gepland aan in LA. De camper mogen we pas morgen ophalen, dus huren we een auto en rijden we naar onze accommodatie in Santa Monica. Ook al zijn we hier maar even, het laidback sfeertje bevalt me wel.

Accommodatie: Ocean Park in Santa Monica

Joshua Tree National Park – 1 nacht

Door een goede jetlag staan we de dag erna al om 7 uur ’s ochtends op het strand van Santa Monica. We cruisen nog even door Venice Beach, voordat we onze auto inleveren en onze camper ophalen op zo’n 40 minuten van de luchthaven van Los Angeles. We maken een eerste stop bij Wal-Mart voor boodschappen om de komende dagen mee vooruit te kunnen. Na een behoorlijk lange rit door veel drukte op de weg komen we in de middag aan bij Joshua Tree National Park. De campground heeft mooie, ruime plekken en is geleden in een prachtig gebied. Vanaf de campground is het een kwartier rijden naar het visitor centre van het National Park, maar in de omgeving kun je ook erg fijn wandelen.

Camping: Black Rock Campground

Mojave National Preserve – 1 nacht

Omdat we niet in één keer van Joshua Tree naar de Grand Canyon willen rijden, maken we een tussenstop in het Mojave National Preserve. Een ontzettend goede keuze, want was is het hier mooi! Via een verlaten weg rijden we naar de relatief kleine campground die midden in het niets ligt. Hier genieten we van een mooie zonsondergang en turen we naar de heldere sterrenhemel.

Camping: Hole in the Wall

Grand Canyon National Park – 1 nacht

Tijd voor wat beschouwd wordt als een van de grootste natuurlijke wereldwonderen: de Grand Canyon. We arriveren er midden op de dag en wandelen de South Rim Trail. Het is er behoorlijk druk en het felle zonlicht verbloemt hoe diep en breed de Canyon eigenlijk is. De dag erna ervaren we de Grand Canyon op z’n mooist tijdens de zonsopkomst en door een deel van de South Kaibab trail te wandelen.

Camping: Mather Campground

Flagstaff – 1 nacht

In de Lonely Planet lezen we over Flagstaff en we raken beiden enthousiast. We boeken een nachtje in een motel, laten onze hike kleding even links liggen en trekken het centrum in voor goede koffie, een enorme schaal nacho’s en een biertje. We winkelen wat, raken aan de praat met über enthousiaste Amerikanen en dwalen door het historische centrum. Fijne onderbreking van al het natuurgeweld tot nu toe.

Accommodatie: Relax Inn

Monument Valley – 1 nacht

Vanuit Flagstaff rijden we door naar Monument Valley. Vooraf hadden we Monument Valley niet in onze route opgenomen, maar omdat we onderweg hebben besloten om Moab over te slaan (met o.a. Arches National Park) in verband met te lange afstanden, hebben we wat tijd over. En achteraf kan ik wel zeggen dat ik Monument Valley niet had willen missen. We kamperen op de campground van het View Hotel, en het uitzicht vanuit onze camper op het rode woestijnlandschap is fenomenaal. Terwijl Ivo de volgende ochtend nog even in bed blijft liggen, glip ik de camper uit voor de zonsopkomst. Ik zoek een plekje op waar ik alleen sta, en ik krijg tranen in m’n ogen van geluk. Zo zo mooi.

Camping: campground van het View Hotel

Page (Antelope Canyon) – Kanab – 1 nacht

Vanuit Monument Valley rijden we door naar Page, waar we in de middag de bijzondere (Lower) Antelope Canyon bezoeken. Omdat we de dag erna op tijd in Bryce Canyon willen zijn (i.v.m. first come first serve campground) besluiten we vanuit Page nog een stuk door te rijden en te overnachten in het kleine Kanab. We slapen op een sfeerloos RV resort, maar de douche is heet en de WiFi is super snel. Helemaal goed!

Camping: Hitch ’n Post in Kanab

Bryce Canyon National Park – 2 nachten

Voor het eerst tijdens deze reis verblijven we ergens twee nachten, waardoor we iets meer rust hebben. Bryce Canyon lost alle verwachtingen in. Omdat we er niet in een weekend zijn is het behoorlijk rustig, waardoor er achteraf op de camping genoeg plek blijkt te zijn. We doen verschillende hikes, staan wederom vroeg op voor een zonsopkomst (terwijl het buiten -3 graden celcius is) en kijken onze ogen uit. Wat een uniek en geweldig landschap!

Camping: North Campground

Zion National Park – 2 nachten

De route naar Zion National Park is slopend. We zijn in het donker vanuit Bryce vertrokken, wat betekent dat we tijdens de zonsopkomst naar Zion rijden. Hét moment voor herten om zich te verplaatsen, dus meerdere keren moeten we vol in de remmen omdat een hert ons vanaf het wegdek met grote ogen aanstaart. Gelukkig komen we er zonder botsingen vanaf, en zodra we Zion NP in rijden (vanaf de oostkant), zijn we de rit al snel vergeten.

Camping: South Campground

Las Vegas – 2 nachten

In eerste instantie hadden we bedacht om één nacht in Las Vegas te blijven, maar al snel boeken we een tweede nacht in sin city. Na enkele dagen in de natuur te hebben doorgebracht, genieten we stiekem namelijk behoorlijk van een zwembad, lekker eten in overvloed en de waanzinnige shopping malls.

Hotel nacht 1: Treasure Island
Hotel nacht 2: The LINQ hotel

Death Valley National park – 1 nacht

Een logische stop vanuit Las Vegas is Death Valley. In Death Valley vind je bijvoorbeeld de laagste en heetste plek van Noord-Amerika. Die laagste plek vind je bij de zoutvlakte Badwater, dat 85,5 meter onder de zeespiegel ligt. Een mooi uitkijkpunt in Death Valley is Zabriskie Point, maar de Artist Drive route is bijvoorbeeld ook erg gaaf.

Camping: Furnace Creek Campground

Big Pine – 1 nacht

Het stadje Big Pine is onze stop, voordat we naar Yosemite National Park gaan. Big Pine ligt in de Eastern Sierra, en dit gebied heeft me ontzettend verrast. In deze regio vind je veel mooie meren en in deze tijd van het jaar (september/oktober) prachtige herfstkleuren.

Camping: Baker Creek Campground

June Lake – 1 nacht

Het was de bedoeling om deze nacht in Yosemite Valley (Upper Pines Campground) te slapen, maar slecht weer gooit roet in het eten. Door sneeuwval is de Tioga Pass (de route door Yosemite National Park) gesloten. We blijven daarom nog een extra nacht in deze regio, in de hoop dat de Tioga Pass de volgende dag weer open gaat. We zijn lichtelijk teleurgesteld, maar deze omgeving maakt een heleboel goed.

Camping: Oh Ridge Campground

Groveland – 1 nacht

De Tioga Pass is weer open, waardoor we via deze kant naar Yosemite Valley kunnen. We kunnen helaas niet meer in de valley overnachten, aangezien alle campgrounds volgeboekt zijn. Een enorme teleurstelling, maar het is niet anders. We rijden door Yosemite Valley, en eindigen aan het eind van de dag aan de andere kant van het park, bij Groveland.

Camping: Yosemite Pines

Pismo Beach – 1 nacht

Pismo Beach is zo’n heerlijk relaxed, klein kustplaatsje en perfect voor een korte stop. We spenderen onze laatste nacht in de camper op North Beach Campground en maken daar een groot vuur in de fire pit. Marshmellows roosteren, een koud biertje erbij en staren naar een heldere sterrenhemel. Dit is zo ongeveer wel hoe kamperen bedacht is.

Camping: North Beach Campground

Santa Barbara – 2 nachten

Ook Santa Barbara komt in ons originele plan niet voor, maar blijkt ideaal gelegen qua afstand tussen Pismo Beach en Los Angeles. We zijn inmiddels wel een beetje klaar met de camper en slapen deze twee nachten in een Airbnb net buiten het centrum. Heerlijk! Santa Barbara is een prachtige kustplaats vol met Spaanse invloeden, met een aantal heerlijk rustige strandjes.

Accommodatie: G-Lounge (Airbnb)

Los Angeles – 1 nacht

We sluiten onze reis af in Los Angeles. We leveren de camper in, halen de Ford Mustang cabrio op en cruisen kriskras door Los Angeles. We stoppen voor cheesecake bij The Cheesecake Factory, zien het bekende Hollywood sign, rijden door Hollywood, verkennen het art district en eindigen bij Venice Beach voor een magische, laatste zonsondergang.

Accommodatie: Ocean Park in Santa Monica

Artikelen over allerlei praktische zaken en over de verschillende parken en plekken volgen spoedig, maar vragen zijn natuurlijk nu al welkom! Stel ze gerust in de comments en ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk.